De kracht van angst

Angst is een verwarrend iets. Het is niet iets wat je alleen ervaart, maar je hele lijf doet mee. En leg het maar eens uit…

Wanneer je angst ervaart gebeurt er van alles in je lichaam. Je hartslag gaat omhoog, je begint te zweten, je ademhaling versnelt en gaat hoog zitten; je lichaam bereidt zich voor op actie, er is immers gevaar.
Op het moment dat je hersenen een gevaarlijke prikkel signaleren worden er direct signalen naar je lichaam gestuurd. Tegelijkertijd gaan ze bepalen of de angst terecht is of niet en welke actie er ondernomen moet worden. Wat je hersenen besluiten is gebaseerd op eerdere ervaringen. Is de angst terecht en moet je vluchten, vermijden of bevriezen? Dit alles gaat in een reflex, de angst neemt over. Angst is krachtig en kan overheersen. Hoe vaker je deze ervaring opdoet, hoe sneller je lichaam zal reageren en hoe heftiger de angst zal zijn.

Een prachtig systeem van ons lichaam, wat ervoor zorgt dat we kunnen overleven. Maar het kan ook enorm in de weg zitten, denk bijvoorbeeld aan faalangst, sociale angst, angst voor honden, angst om te vliegen… Je lichaam staat vaak in de “actieve modus”, klaar om actie te ondernemen. Je lichaam, of eigenlijk de angst, neemt over. Je kan niet meer helder denken en verliest de controle over de situatie.
Een hele normale reactie hierop is om te gaan vermijden, zorgen dat je niet meer in de situatie komt waarin de angst plaatsvindt. Dit kan (tijdelijk) prima helpen, maar de angst gaat er niet mee weg. Sterker nog, het kan verergeren, maar nog vervelender, bij sommige angsten kan het leiden tot sociaal isolement of depressie.

Kleine angsten kunnen groter worden wanneer we hier vaker mee worden geconfronteerd. Bijvoorbeeld een angst voor honden, ongeacht hoe deze is ontstaan, kan dieper en dieper inslijten bij elke ontmoeting met een hond, doordat je hersenen steeds weer hetzelfde pad bewandelen. Hierdoor kan het je leven steeds meer gaan beïnvloeden en belemmeren in je doen en laten.

Je kan iets aan je angsten doen. Want je wil de praktijk in, wat kan je doen wanneer je met je angst wordt geconfronteerd? De angst zal misschien nooit helemaal verdwijnen, maar kan wel hanteerbaar worden gemaakt. Iemand die last heeft van een enorme angst voor spinnen, die nu misschien op de bank gaat slapen na het zien van een spin in de slaapkamer, zal straks rustig kunnen slapen, nadat iemand anders de spin heeft weggehaald.
Bij een angst welke is ontstaan vanuit een trauma, kan het nodig zijn eerst te werken aan het trauma met de hulp van een psycholoog, voordat je verder gaat.

Door te werken met een coach die gespecialiseerd is in angst, kan je grip krijgen op de angst en krijg je handvatten mee om zelf mee aan de slag te gaan. Oefeningen, huiswerk en kennis kunnen jou helpen om weer vrijheid te ervaren en volop te kunnen genieten, zonder angst voor de angst.
Heb je al eens nagedacht wat er allemaal mogelijk zou zijn, wanneer je niet meer bang hoeft te zijn? Wil je dit graag ontdekken en onder begeleiding het avontuur aangaan? Ik bied altijd een gratis telefonisch consult aan, zodat je al je vragen kunt stellen en kunt bepalen of je in het diepe durft te springen!
Trek je stevige stappers aan en maak een afspraak via de contactpagina, email of WhatsApp en ga mee op ontdekkingsreis!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Follow by Email
Facebook
Instagram
WhatsApp WhatsApp